Wednesday, September 16, 2015

Berhijrahlah uollss !



Hijrah lah kita dari yang baik kepada lebih baik. Ingat bila nak berhijrah ni kena perlahan-lahan. jikalau terlalu laju, kita akan jatuh tersungkur. Sebab apa? Sebab takut diri tidak terdidik untuk istiqamah.

Istiqamah ini yang susah nak kekalkan. Percayalah, siapa yang melakukan perubahan sahaja merasa pahit dan manisnya hijrah tapi korang kena percaya manis dia lagi banyak.

Mungkin ada setengah kita mudah nak berubah sebab disokong oleh family tapi ada yang susah nak berhijrah apabila hijranya ditentang oleh family. Dikatanya sesat la . Sakit kan? Yang kita semua yang mendapat sokongan ni hargai penghijrahan yang kita buat.

Banyak yang aku dengar dari sahabat-sahabat perempuan

" perempuan tudung labuh tapi perangai ta semengah"

"sekarang ni bagi aku perempuan tudung labuh dengan tak labuh sama je cuma beza pakaian diorang je bila diorang tak jaga behave diorang"

Nak  tahu kenapa banyak yang cakap macam ni? Sebab perempuan  muslimah yang patut menjadi role model mudah bermesra dengan lelaki lain di facebook, tweeter dan insta.

Aku sendiri alami benda ni. Aku sendiri pernah pesan dekat sahabat -sahabat aku. "Korang ni jaga la sikit bila ada perempuan yang komen mesra semacam. Dah la mostly  yang pakai tudung labuh and purdah. Sepatutnya bila diorang kurang menjaga korang as lelaki yang kena kawal."

Sampai bila korang nak biar orang bash budak-budak tudung labuh ni? Memang kita pun manusia biasa jugak. Aku sendiri tak perfect but we're trying to be better kan?

Sebab tu la kita berhijrah so, berubah la secara perlahan dan secara total. Ubah la pakaian kita dan cara pergaulan kita.Awal-awal mungkin orang boleh consider tapi kalau dah lama-lama. Kita ni sesama wanita jaga hak wanita yang lain. Ingat jangan sebab kita , jangan sebab aku atau kau atau korang tak jaga perangai as perempuan muslimah , perempuan muslimah yang lain dapat tempias.

Kita sepatutnya jadi role model. Jadi Role model untuk kawan-kawan kita yang baru nak berubah tapi bila kita sendiri dah calarkan image wanita betudung labuh tu. Kesian kat orang yan baru nak berubah. And, orang yang belum berhijrah lagi pun tak termotivasi since kita yang jadi role model ni tak tunjukkan akhlak yang sebenar.

Aku bukan nak bash korang sorang, aku sendiri wanita bertudung labuh yang kadang-kadang kena bash.

Sebab tu aku bagi pesanan ni kat semua. kita sama -sama jaga kualiti nama baik perempuan tudung labuh.

Jangan caption " perempuan tudung labuh pun ta perfect ada buat salah sambil selfie"
haish haish . *geleng kepala.

Kalau dah tahu kita tak perfect ada buat salah try to change it. Berubah secara perlahan dan kekal. Istiqamah, jaga batas pergaulan jaga tingkah laku. Tapi bila dengan kawan perempuan tu kita as diri sendiri la. Cuma dengan ajnabi tu tolong la jaga.  Aku sendiri pun kadang-kadang terlepas yang tu.

Aku pesan kat korang ni macam aku pesan kat cermin tau tak. Sebab, semua yang aku cakap ni aku sendiri kena buat kena improve.

Sayang semua, aku tahu istiqamah ni susah. Pahit awalnya tapi percayalah akan ada manisnya. Perisai kita malu kalau malu tu hilang? Hilang lah wanita yang akan melahirkan pejuang islam yang hebat.

Girlsss, korang kena ingat kita ni yang akan melahirkan pejuang-pejuang islam. Kalau kita sendiri terumbang-ambing macam mana nak didik anak nanti. Sebab tu la tangan wanita ni yang akan mengoncang dunia.

Cukup penghirahan pasal perempuan tudung labuh. Now guys ni hadiah untuk korang.

Berubahlah , dari yang kurang solat dekat masjid or surau pergilah . Jadilah lelaki yang menjaga . 

Tundukkan pandangan kamu. Mata tu, , mata tu jangan meliar je.

Sibuk nak cari tulang rusuk bagai, tulung rusuk bergetar bagai. Kalau kata esok Allah tarik nyawa kita, bergetar tak tulang rusuk tu? ha, bergetar sebab fikir banyak dosa.

Jom  kita buat kempen "road to heaven"
hari-hari buat benda baik. Percayalah kalau korang dah mula buat benda baik korang akan rasa seronok. Kalau korang nak buat sesuatu tu and rasa benda tu buat korang rasa tak selesa baik korang tinggal cepat-cepat. Sebab, tu petanda Allah jentik hati korang bagitau tu tak elokk. Nampak tak ?

Allah sayang kita tau tak. Kita je sesuka hati sayang orang lain.

In general la eyh.

Apa yang kita nak buat kalau kita nak masuk syurga? Kita buat la amal kebaikan banyak-banyak. Jaga solat sebab solat tu kan tiang agama. Jaga hati ibu ayah. Selalu bertaubat padanya.

Dan bersegeralah kamu kepada keampunan TUHANmu dan syurga yang seluas langit dan bumi (al Imran :133)

Ingat bila terlalu banyak dosa yag dilakukan kita akan berasa kurang nikmat dalam beribadat. Kita rasa lemah dan rasa jauh dari DIA. Rasa kosong. Bila baca Al-quran kita tak rasa takut. Hati tu tak terjentik pun. Jaga-jaga, tu tanda hati kita dah mula hitam . Bertaubatlah.

Nak dapat syurga kena la mula dari sekarang. Kita sama-sama nekad ubah diri. Jangan jadi orang yang muflis ketika diAkhirat nanti. Muflis sebab apa? Sebab kita kurang mengumpul pahala dan pahala yang ada pula kita kena bagi pada orang. 

No comments:

Post a Comment