Tuesday, December 22, 2015

Muslim yang baik?


Seorang sahabat bertanya pada saya, macam mana kita nak jadi muslim yang baik? Bila kita rasa kita dah lost?

Maksud muslim yang baik?
Muslim yang baik tu bila kita lakukan suruhan Allah dan tinggalkan apa yang dilarang.
macam mana ye nak jadi muslim yang baik? 

Formula untuk bina diri jadi muslim yang baik. Dua benda yang kita kena jaga sangat-sangat. 

Yang pertama. HabluminAllah. Jagalah hubungan kamu dengan Allah. 
Bila kita jaga hubungan dengan Allah tu dah buka sat jalan untuk kita jaga diri dan akan sentiasa upgrade diri nak jadi yang terbaik di pandangan Allah. Takkan masa kita solat kita beribadat kita nak tunjuk diri kita yang biasa biasa je? 

Depan orang yang kita sayang kita nak lawa lawa nak handsome nak bagi yang terbaik dari kita tapi bila dengan Allah? Nak buat biasa je? 

Nanti masa dalam kubur nak jawab apa? Kalau masa kita terbuang sia sia? Bila ditanya apa yang kamu buat ketika masa lapangmu? Haaaa, nak jawab apa? Kita free kita ada masa tapi ta luangkan masa untuk Allah. Allah tunggu kita ,Kita boleh buat tak tahu buat benda lain. 

Bila nak jaga hubungan dengan Allah. 
Yang paling penting adalah solat 5 waktu. Solat tu tiang agama kan? Macam rumah la kalau tiada tiang tak ke roboh rumah tu? Kadang kadang kita rasa even kita solat tapi rasa kurang . Bila tu jadi kena recheck balik solat kita tu cukup ke ta. Macam rumah la kalau tiang ta cukup kan goyah. Macam iman kita , solat tak jaga senang syaitan tu nak kawal kita sebab banyak lopong lopong. 

Lepas tu kena ad supplement tambahan. Haa, korang ingat nak cantik nak sihat je ke ada supplement? 
Suppplement ni ialah amalan amalan tambahan, amalan sunat. 
Contoh solat sunat dhuha. Solat sunat dhuha ni kena jaga. Sebab ni la yang akan bukakkan pintu rezeki . Rezeki tu bukan hanya duit, tapi dari segi kesihatan, kepandaian, kerja , masa. 
Kalau kita jaga ni maka murahlah rezeki kita. 

Lepas tu solat taubat kena buat hari hari sebab, kita ni hari hari buat dosa . So solat taubat ni.boleh bersihkan hati kita ni. Bila kita kenang dosa kita, kita kan cuba tak nak buat dah . Jadinya insyaALLAH tiada lagi masalah kita balik pada diri kita yang dulu.

Lepas tu baca al -Quran. Kalau tak baca siapa yang nak teman kita dalam kubur nanti? Al quran tu sebagai cahaya kita nanti . Al- Quran bukan sekdar dibaca tapi diamalkan. Bila  ianya jadi pegangan itu akan jadi guidline kita dalam kehidupan untuk setipa tindakan yang kita buat.

Formula yand kedua habluminannas. Jagalah hubungan sesama manusia. Jaga mulut, jaga pertuturan jaga pandangan.

Bila sebut hubungan sesama manusia tolong yang utama tu. Hubungan dengan ibu bapa.
Jaga tutur kata ,jangan buat diorang sedih, jangan tinggikan suara. Kita cakap aahh je pun dah dosaa. Jangan kita ni hebat kat alam maya je " jadilah anak y baik buat ibu bapa bla bla bla" tapi bila ibu ayah minta tolong marah kata sibuk la apa la. Hei, apa tu. Nak kena ketuk ke? Anak y baik pasti dulukan ibu ayah, jaga hati mereka. Redha ibu ayah tu paling atas sebab redha Allah terletak pada redha ibu ayah.

Lepas tu rakan rakan. Jangan putuskan persahabatan. Korang ingat senang nak cari kawan tu? Jagalah hubungan antara sahabat bukan kah Rasulullah dah berpesan jangan memtuskan hubungan antara manusia? Gaduh tu adat tapi jagalah hubungan antara rakan . Sebab bila kita jatuh bila kita down diorang yang akan bantu kita.

Lepas tu guru guru. Ingat. Redha guru guru ni penting. Korang ta hormat guru, guru terasa tak berkat ilmu yang dia bagi sebab tu baca tak masuk masuk. Siapa pun yang bagi ilmu kat kita dia tu lah guru bagi kita jadi, kalau sesama rakan pun ada yang mengajar kita untuk subjek yang kita lemah, hormat dia.

Bila kita rasa down rasa kita lost dari track kita cari balik turning point kita. Apa yang buat kita berubah jadi muslim yang baik ? Cari tu balik. Cari sahabat minta diorang bimbing kita. InsyaAllah, Allah tunjuk jalan.
Bila kita jaga dua dua formula ni. InsyaAllah kita dalam track yang betul untuk menjadi seoramg muslim yang baik dan terbaik insyaALLAH.
 

2 comments:

  1. Dapat menyedarkan ummah manusia yang lalai dengan perintah Allah dan membuat amalan kita lagi berkah

    ReplyDelete
  2. Dapat menyedarkan ummah manusia yang lalai dengan perintah Allah dan membuat amalan kita lagi berkah

    ReplyDelete