Friday, May 2, 2014

:: Jom Solat ! ::







Jam sudah menunjukkan 6.50  menandakan setengah lagi  jam akan berkumandang azan manghrib

Ayah sudah siap-siap hendak ke surau. Ibu dan aku pula baru selesai memasak di dapur. Aku yang paling sulung dipanggil along oleh ibu. Kebetulan aku sedang cuti sem ketika ini, aku mengambil tugas mengajar adik-adikku mengaji dan mengajar mereka jika terdapat sebarang kesulitan dalam pelajaran.


           Azan berkumandang di tv dan kedengaran dari surau berdekatan rumah kami. Adikku yang paling bongsu berumur 3 tahun yang membahasakan dirinya adek mengajak ku mengaji. Dalam pelat dia berkata. " Along jom solat. jom la." sambil menarik tanganku menuju ke toilet utuk mengambil wuduk. Adik memang begitu jika sudah mendengar azan pasti terus mengajakku membantunya mengambil wuduk.

sedangkan Angah sibuk menonton television manakala alang sibuk bermain game. Geleng kepalaku melihat mereka. Lantas aku berkata , " Angah, alang tengok adik ni dengar azan je dah ajak along  solat kamu berdua boleh  senang lenang lagi? cepat siap nak solat ni".


Ibu sudah berkali-kali pesan jangan main game dan tengok tv, kerana ibu hendak mereka siapkan diri untul solat dan mengaji nanti.


Walaupun baru berumur 3 tahun dia sudah tahu cara-cara mengambil wuduk namun harus dipantau juga kerana ada sedikit kesilapan. Tapi tidak mengapa sedang belajar bukan? ketika aku ke bilik solat adik memintaku memakainya telekung.Aku menghamparkan sejadah untuknya dan aku. kemudian aku meninggalkannya seketika untuk mengambil al-quranku dibilik tidur. Tiba-tiba aku mendengar suara adik nangis dengan sangat kuat sehingga aku dan ibu terkejut. 
Ibu bertanya padaku " kenapa tu long? "

aku hanya menggeleng. ketika sampai didalam bilik solat aku bertanya pada angah dengan penuh tanda tanya kerana aku lihat adik tidak luka pun.

"adik menangis sebab angah pakai telekung along. Dia kata ni along punya jangan pakai tapi angah pakai jugak saja menyakat dia tu yang dia menangis. " dalam tawa angah memberitahu

"angah ni dah tahu macam tu pergi sakat adik jugak kenapa? telekung angah mana?  tahu tak maghrib ni, malu kat orang je tau. Dah solat cepat " tiba-tiba ibu mencelah.

" baik ibu"

Aku memujuk adik dan akhirnya dia diam apabila melihat aku menyarung telekungku.  Ibu menjadi imam dan kami menjadi makmum.  Adik walaupun dia masih tidak tahu bacaan solat sepenuhnya namun dia hendak juga ikut solat dan dia mengikut setiap gerak geri dalam solat. Ibu dan Ayah sangat senang dengan sikap adik. Adik masih kecil namun orang kata budak sekecil ini dia belajar melalui perbuatan kita yang besar ni jadi kena tunjukkan tauladan yang baik. Selesai solat semua mengambil giliran hendak mengaji. Adik lantas duduk dihadapanku dengan membawa iqra'nya. Aku mengajarnya alif , ba, ta tapi lebih menggunakan flash card kerana itu lebih membuatnya faham. Namun buku iqra'nya tetap dibuka juga.

itulah adikku yang tersayang.

nak tahu pengajarannya apa?

cuba tengok, budak kecil pun tahu bila azan je nak kena solat, mengaji sebab dia tahu solat  tu  tak boleh tangguh atau dilambatkan. Tapi kita yang dah besar ni, yang dah tahu baik buruk masih lagi lalai dan leka. cubalah ambik iktibar dari cerita di atas, lepas ni kita cuba jangan lengahkan solat.  Solat di awal waktu itu terapi hati menenangkan jiwa. Masa ni je yang Allah nak kita luangkan masa 'date' dengan Dia.  kita kalau meminta sesuatu pada Allah nak hasilnya cepat kalau lambat pasti merasa Allah " ta sayang aku lagi " tanpa fikir hikmah atau berfikiran positif dan sabar. Sedang  kita sendiri waktu solat  pun kita lambatkan tapi semua benda nak cepat . Kena muhasanah diri balik, dahulukan yang penting dahulu. Solat itu kan tiang agama yang penting andai tidak sempurna pasti suruhan lain juga tidak sempurna. Moga kita semua tergolong dalam orang yang sentiasa awal dalam solatnya. 



 Sebelum tu, ni gula-gula untuk anda :)


* Fadhilat orang yang menjaga solatnya *


Rasulullah s.a.w bersabda " Jagalah waktu-waktu solat terutamanya solat yang pertengahan zuhur, pada saat itu nyalanya neraka Jahanam, orang Mukmin yang mengerjakan solat pada ketika itu diharamkan ke atasnya wap api neraka Jahanam pada hari Kiamat". Sabda Rasulullah s.a.w lagi : Manakala solat Asar adalah solat saat Nabi Adam a.s. memakan buah Khuldi. Orang Mukmin yang mengerjakan solat Asar akan diampunkan dosanya seperti bayi yang baru lahir."


Kemudian, "Jagalah waktu-waktu solat terutamanya sekali solat  yang pertengahan, Solat  Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam a.s diterima. Seorang Mukmin yang ikhlas mengerjakan solat  Maghrib kemudian meminta sesuatu daripada Allah maka akan diperkenankan"


Sabda Rasulullah s.a.w : " Solat Isyak (attamah). Katakan kubur itu adalah sangat  gelap dan begitu juga pada hari Kiamat , maka seorang Mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan solat Isyak berjemaah , Allah s.w.t  haramkan daripadanya terkena nyalaan api neraka dan diberi cahaya umtuk menyeberangi titi sirath"


Sabda Rasulullah yang seterusnya : " Solat Subuh pula , seorang Mukmin yang mengerjakan solat subuh selama 40 hari secara berjemaah, diberi oleh Allah s.w.t dua kebebasan iaitu :

·         dibebaskan daripadanya api neraka.

·         dibebaskan daripadanya  nifaq ( sifat munafik )

No comments:

Post a Comment